Googlebom
Een Googlebom is een poging om het PageRank™-algoritme van Google te beïnvloeden en zo een bepaalde pagina hoog op de resultatenlijst van deze zoekmachine te laten verschijnen, bij woorden die niet in overvloed op die pagina voorkomen. In het uiterste geval komt de pagina bovenaan de resultatenlijst te staan; als men dan de ik-doe-eengokfunctie gebruikt levert dat als resultaat de gekozen pagina op. Google bombing is mogelijk doordat deze zoekmachine - alsook de meeste andere - niet alleen de frequentie van woorden op een pagina telt, maar ook het aantal links dat naar die pagina verwijst. De woorden die zo'n link bevat worden getoetst aan de ingegeven zoekopdracht.
Het fenomeen werd algemeen bekend toen het een groepje linkse internetters lukte de woorden "
miserable failure" naar de officiële site van George W. Bush te linken. Een antwoord bleef niet uit: Een groot aantal rechtse Amerikanen bouwde onder de zelfde woorden een link in naar de homepage van Michael Moore. De links werden zo vaak gemaakt dat thans alleen het woord "
failure" al genoeg is om beide sites bovenaan de resultatenlijst te krijgen. Een andere bekende googlebom is "Weapons of Mass Destruction". Deze zoekactie leidde tot een paar jaar geleden nog naar de deze
site de site lijkt op het eerste gezicht een doodnormale 404-foutmelding te geven, maar blijkt bij nader inzien toch iets anders te suggereren. Nederlandse equivalenten zijn "
raar kapsel" (leidt naar de pagina van Jan Peter Balkenende) en "
gladjakker" (komt uit op de homepage van Camiel Eurlings).
Een recent voorval van googlebombing is de zoekopdracht "
vreemdelingenhaat" die de website van de Nederlandse Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk oplevert.
(bron: wikipedia)
Zo zie je maar weer eens hoe "objectief" Google is! In een recent
artikel over Google in Business 2.0 werd de ondergang van Google aangekondigt doordat ze op termijn niet in staat zouden zijn objectieve zoekresultaten te genereren en zo de resultaten (en de advertenties!) waardeloos blijken te zijn. We kennen allemaal het fenomeen van subjectieve zoekresultaten als we een hotel zoeken in een bepaalde stad: zelfs met de exacte naam van het hotel krijg je eerst allerlei hotel websites.