Funda stond jarenlang synoniem aan ‘online zoeken naar een huis.' De laatste anderhalf jaar is de concurrentie voor de site echter flink toegenomen. Spacemakers, een website voor projectonwikkelaars, maakte een overzicht van de marktaandelen van huizensites in maart. De site deed dat op basis van aantal bezoekers en pageviews.
De meest populaire site na Funda is Woonkrant.nl van De Telegraaf. Deze huizensite heeft een aandeel van 6 procent. De sites Huislijn (5,2 procent) en Dimo (3 procent) volgen. Het eind vorig jaar door de Rabobank overgenomen Zoekallehuizen heeft volgens Spacemakers een aandeel van 2,7 procent. Een site die ook behoorlijk wat media-aandacht trok, Miljoenhuizen, heeft een aandeel van 2,4 procent.
Uit de analyse blijkt dat de concurrentie van Funda erg versnipperd is. Er zijn negen concurrenten met een aandeel van meer dan een procent. De rest van de markt wordt ingenomen door grote makelaarsformules of -kantoren, zoals Meeus en Makelaarsland.
'Concurrentie bedreigend'
Funda en hoofdaandeelhouder NVM voeren momenteel een strijd over de te voeren koers van Funda. Drie weken geleden werd de directie van Funda door de NVM op non-actief gesteld, onder meer omdat de directie huizen van niet-NVM makelaars wil tonen. Funda is nu nog het exclusieve domein van NVM-makelaars, die ongeveer 80 procent van het Nederlandse huizenaanbod in handen hebben. Concurrenten claimen een completer huizenaanbod te hebben.
Hoewel er nog niet één grote concurrent is van Funda, is de gezamenlijke concurrentie van woningsites wel bedreigend, vindt Marque Joosten, de op non-actief gestelde Funda directeur. In het onlangs verschenen jaarverslag over 2006 schreef hij dat de inkomsten uit advertenties voor Funda onder druk komen te staan door de toenemende concurrentie. Funda moet volgens hem de vrijheid hebben om in te spelen op de veranderende marktomstandigheden.
De op non-actief gestelde Fundadirectie voert momenteel gesprekken met de NVM over een mogelijke terugkeer.