Funda goes Google
Dit was een dag waar we toch wel naar uit hadden gekeken: we zouden (weer) naar Google gaan. Weer omdat we daar 3 jaar geleden ook al langs waren geweest. We zochten dus naar dat kleine kantoortje in Mountain View toen we plots voor een gigantisch kantoor stonden. Waren we verkerd of...nee! daar stond het: GOOGLE. Een enorm gebouw, zeg maar complex waar duizend mensen in werken. Tsja dat is andere koek dan dat kantoortje van toen. Binnen in de receptie konden we direct mee genieten van de laatste zoekopdrachten vanuit de hele wereld: die worden daar namelijk geprojecteerd. We hadden een afspraak met raymond Nasr - die één van de leukste en aardigste mensen bleek te zijn die we ooit hebben ontmoet. Hij viel ook direct op zijn zijn grijze kostuum met strik. Je moet je voorstellen dat voor de rest de medewerkers van Google zo'n 24 jaar oud zijn en gekleed gaan in een t-shirt met shorts. Helaas mochten we ook bij Google geen foro's maken, dus kan ik jullie weinig laten zien van het gebouw en de mensen. En er is veel te zien: Overal staat eten en drinken omdat Google vindt dat de medewerkers dat binnen 25 meter moeten vinden. Dit is werkelijk Nerd Paradijs. Als je jaren lang gepest bent op school omdat je te slim bent en dan kom je in een omgeving waar iedereen wiskunde leuk vindt en met de meest ingewikkelde boeken rondloopt (ik begrijp de titel al niet eens ) dan voel je je thuis. Ook omdat ze bij Google een wasserette hebben, een paar Seways (Max Planck en Niels Bohr genaamd), een fittness ruimte waar fitness first drie keer inpast, een massage ruimte en heel veel massage stoelen en... een restaurant met zoveel eten dat heel Amsterdam er zou kunnen eten. Nee echt!: we hadden nog nooit zo iets gezien. wel 50 verschillende soorten frisdrank, chinees, italiaans, amerikaans, noem het maar op en het was er. En: allemaal gratisRaymond liet ons ook nog de geodisplay zien: een projectie van een globe met daarop de wereldwijde activiteit op google. in de belangrijkste talen. Dus in steden als New York zie je hele hoge "vlammen" oplaaien in het blauw (engels) en in Amsterdam en klein vlammetje ('s nachts) in het rood. Een heel indrukwekkend gezicht dat we gelijk ook wilden hebben voor funda in nederland...
De sfeer bij Google is moeilijk te beschrijven, maar het is vol passie, dynamiek en de energie spat er van af. Overla in het gebouw hangen whiteboard vol met aantekeningen, je ziet in hoekjes mensen aan andere mensen hun ideeen en vindingen presenteren en bespreken, iedereen heeft een Google T-shirt aan en je merkt: deze mensen hebben de baan van hun leven.
Natuurlijk mchten we geen vragen stellen over de beursgang, maar ik denk dat de medewerkers van Google eigenlijk helemaal niet geinteresseerd zijn in geld, het gaat hen om oplossingen en meer puzzles.
We aten met raymond in het restaurant en nadat we onze keuze gemaakt hadden (moeilijk!) aten we met Jen. Zij is een user interface designer en werkt al 5 jaar bij Google (en dat is heeeeel lang daar)
We wisselden onze ervaringen uit en het blijkt dat Google vaak veel de zelfde problemen tegenkomt als wij. Ook bij Google is Mobiel een prioriteit en doen ze veel aan usability research. Toen raymond een telefoontje tussendoor kreeg hoorden we hem zeggen dat hij niet kon spreken omdat hij in een meeting zat "with the guys from SWEDEN" het blijft moeilijk om te weten waar amsterdam ligt.
We kwamen meer te weten hoe Google denkt over single page interface en welke onderdelen goed en minder goed werken. Na een leuk gesprek was het helaas weer tijd om te gaan.
Onze delft blauwe huisjes hadden hier ook een goede uitwerking en raymond en Jen waren er zichtbaar blij mee.
Bij het handenschudden greepik mijn kans en vroeg raymond of we niet in aanmerking konden komen voor een Gmail account. Hij had er nog twee zei hij en die waren voor..............Marijn en Mij!!!
Heel tevreden stapte we de auto in, snel op weg naar MarcoMedia.
Daar spraken we met Tony, Mike, David en Ramin. Het ging met name over single page interface. Dus hoe internet van een pagina naar pagina gedachte naar een vorm gaat waarin alles gebeurd op 1 pagina. Er zijn nog niet zoveel voorbeelden hiervan, maar het absoluut de manier waarop internet werkt over enjaar of drie/vijf. De presentaties waren vrij technisch, maar wel interessant en het bleek dat MacroMedia net als Microsoft heel erg denkt in experiences. Het grote boek dat ons dat geleerd is is natuurlijk
Experience economy van Pine.
De gedachte is dat als de bezoeker/klant een goede ervaring heeft zij/hij daar meer voor over heeft. denk aan een kopje koffie bij Starbucks ipv bij McDonalds.
Ook net zoals Martijn en Jen is Macromedia druk bezig met mobile. Dat is de groeimarkt. Natuurlijk zijn we qua dekking in Europa een stuk verder, maar hier worden toch altijd de goede businessmodels uitgedacht en uit getest.
Overigens als je wilt werken bij MM heb je wel de Nana Mouskouri look nodig.
Na 4 uur MM gingen we naar het hotel en direct door naar het restaurant Asia de Cuba ingericht door Philippe Starck, veel pluche, zilver en kristal en heerlijk fushion eten.
En dat was weer een indrukwekkende en drukke dag in SF
PS: Raymond kwam zijn belofte na: mijn adres is marquejoosten@gmail.com !