In de ban van Google - hoe een zoekmachine verpest wordt
Vandaag was het dan zo ver: de oorsponkelijke aanleiding om naar de VS te gaan begon: Het Inman Connect congres begon. Dit congres gaat over makelaardij en internet en wordt nu al voor de tiende keer georganiseerd door Brad Inman, uitgever van een onroerend goed tijdschrift . Brad is ook eigenaar en oprichter van HomeGain (een soort funda.nl) en logisch dat het voor het congres begon er eerst een presentatie was van.... HomeGainHomeGain is qua huizensite een beetje mislukt en daarom proberen ze het nu over een andere boeg te gooien: ze proberen leads uit de markt te vissen en vervolgens voor veel geld door te verkopen aan makelaars. En ze hadden net een nieuwe truuk bedacht die ze graag aan ons wilde laten zien. Ook in de VS beginnen huizenzoekers hun huizenjacht op het internet (73%) en van die zoekers neemt daar bijna iedereen (na een weekje of twee) een aankopende makelaar in de hand. 2/3 van die mensen vindt die makelaar online (meestal de eerste de beste die ze tegenkomen). Waar ze het eerst zoeken? Volgens HomeGain bij Google (54%), Yahoo(41%) en overig (5%). Dat zou dus betekenen dat de macht van deze zoekmachines enorm is. IK geloof daar niet zo in want uit onze eigen cijfers is het aantal bezoekers dat via Google of andere zoekmachines bij ons komt zeer beperkt. De meesten kennen ons naam via-via.
De truuk van HomeGain?
Ze kopen via adwords bij Google heel veel onroerend goed woorden in, dus bijvoorbeeld Real Estate New York en verkopen de leads die daar via Google op komen weer door naar de makelaars. Het is voor een makelaar bijna niet te doen om mee te doen in deze adwords veiling omdat HomeGain altijd sneller kan reageren en meer zal betalen voor de kenwoorden.
Als een makelaar een lead van HomeGain wil kopen kost dat 30% van zijn provisie - een lucratieve business dus. (voor HomeGain dan ) Wat er dus gebeurt op internet en zeker bij Google is dat er een hele industrie van intermediairs opstaat. En dat terwijl ons beloofd is dat intermediairs juist zouden verdwijnen! Toets maar eens een hotel naam in op Google: je krijgt louter intermediairs te zien en pas op pagina 35 de url van het hotel zelf... Zo is het dus nu ook op makelaardij gebied in de VS.
Natuurlijk kwamen we oude bekenden tegen: Marie van de NAR, Elaine uit Lansing etc etc. Brad kwam natuurlijk ook direct naar ons toe: zo vak krijgen ze daar nou ook weer niet mensen van funda over de vloer
We keken wat verder rond op het congres en de standjes. showingtime vind ik nog steeds een mooie website applicatie: hiermee kunnen bezoekers zelf een bezichtiging inplannen van een huis via de website van de verkopend makelaar. Logisch dat blijkt dat mensen die dat gedaan hebben een veel hogere conversie vertonen bij het werkelijk aankopen dan andere mensen.
De openingspeech/gesprek werd gedaan door Barry Diller (voor wie hem nog niet kent: eigenaar van hotels.com, Expedia en nog meer van dat soort sites. Zijn US interactive is een hele grote speler op internetgebied em hij heeft zo juist zijn rijk uitgebreid met LendingTree een hypotheeksite en RealEstate . Met realestate wil hij de zelfde truuk uit gaan halen als HomeGain. En daarmee was ook de toon van het congres gezet: Hoe gaan we geld verdienen via Google? Google voor, Google na. Maar goed dat we een dagje ervoor nog even langs geweest waren
De rest van de middag werd bepaald door oude wijn in nieuwe zakken. Veel van het nieuws weten we inmiddels al en het blijkt dat men in de VS ernstig stil heeft gestaan qua techniek en marketing daarvan. Toch is internet wel weer "hot". Het aantal bezoekers aan het congres is bijvoorbeeld verdubbeld tov vorig jaar.
Terug in het Hotel was er goed nieuws voor Thijs: hij heeft zijn droomhuis! Zo zie je maar Thijs dat je dat beter gewoon aan Karine kan overlaten
Snel omkleden en door naar restaurant Acquarello - een echt Italiaans restaurant en favoriet van Richard Sommers met wie een diner afspraak hadden. Richard is de oud internationale manager van Homestore. Het werd een hele leuke avond waarin we veel informatie hoorde over de teloorgang van Homestore (de grote afwezige tijdens het congres) en de situatie op de Amerikaanse markt. We hebben heerlijk gegeten en heel veel gelachen. Richard eet niet voor twee, maar voor vijf . Heel veel eten later - en O ja: met een klein slokje wijn, sliepen we snel in.